DUST 2014

Sommaren 2014 åker vi på läger i Tiveden. Lägret är ett samarbete mellan scouterna i Sörmland, Värmland, Västmanland och Örebro län. Antalet deltagare beräknas överstiga 1000. Läs mer allt eftersom på lägrets hemsida: DUST2014

Följ med oss på lägerbloggen

Snart är det äntligen dags för läger. På lördag morgon går första bussen till lägret. Redan på fredag förmiddag avreser förtruppen med den gemensamma materielen. Förhoppningsvis hinner vi med att få upp någonting som markerar Barkarby-Skälby scoutkårs närvaro på lägerområdet. För det ändamålet har vi färgat 40 meter tyg för att se ut som sten. Tanken är att vi ska bygga ett torn av slanor som vi sedan klär in i det stenfärgade tyget så att det ser ut som ett stentorn.

Vi har även skaffat dryck som vi kan servera i medeltidsbaren som vi öppnar då och då.

Ni som inte har nöjet att följa med oss på lägret kan följa det som händer via bloggen. Vi uppdaterar i mån av tid, mobiltäckning och tillgång till el.

Lägermaterielen på plats

Med två ganska tungt lastade släp tog det nästan 6 timmar att fara från Vårdkasen tll lägerplatsen i Tiveden. Efter att ha startat klockan 8 på morgonen med pålastning av utrustning vid förrådet, så var vi framme och kunde börja lasta av vid 16-tiden. Platsen vi kamperar på är strålande vacker med berg, ängar, löv- och barrträd i en härlig blandning.
Vi i förtruppen var lite hungriga när vi kom fram. Som tur var fanns det godhjärtade personer i intedenturen som snabbt stack åt oss en paket korv och två påsar korvbröd. Bra påfyllning av energi.

Vi har fått ett ganska trevligt stycke mark att disponera för vår kår. Vårt territorium sträcker sig ganska avlångt på sidan a en brant. Det finns dock ganska god tillgång på någorlunda jämn mark att slå upp tält på. Hittills har vi fått upp förrådstält och tre boende-tält. I morgon börjar arbetet att strukturera upp lägerplatsen så att vi kan bo 50 personer på den utan att det blir för trångt.

Lördag – Inryckning och lägerslagning

Nu är det dags att summera lördagen som för många är den första dagen på lägret. Efter att ha åkt buss hela förmiddagen kom äntligen upptäckarscouter och äventyrsscouterna fram. Vid framkomsten bjöds det korv med bröd och mos till lunch innan tältslagning och lägerarbetena påbörjades.
Lägerkök och boendetält finns nu på plats för de ca 30 personer som är här. Vi har även börjat bygga vår mur av tyg med bröstvärn och allt. När även våra grannar har kommit på plats så har dragkampen om hur området omkring vår plats bästa ska utnyttjas. Plan mark att resa tält på är i stor efterfrågan. Vår plats är en av de bättre i området, så vi har haft tur.

På kvällen bjöds det på invigning med tal av kung Ramunder och riddare Ura Kaipa och därefter lägerbål med traditionsenliga scoutsånger.

Nu går vi till sängs denna första riktiga lägerkväll med ett still regn smattrande mot tältduken. Sömnen är inte långt borta.

Söndagen – Dunder och brak!

Det stilla regn som inledde natten till söndagen övergick i ett massivt åskväder med slagregn och skyfall. I åtminstone två av tälten var det ganska blött när det var dags för väckning. Nu hänger kläder, sovsäckar och annat lösöre på tork.

Mellan åskskurarna, som är glesa men kraftiga, är det varmt soligt och fuktigt. Annars har dagens program sett ut så här:

Rovfåglarna har under förmiddagen besökt Karlsborgs fästning och gått en mycket dramatisk dramatiserad rundtur, med gåtor och mysterier. På eftermiddagen paddlade de kanot. De har inte återvänt från paddelturen ännu, så vi får se om någonting dramatiskt inträffat.

Djuphavskängrurna har besökt aktivitetstorget, och under eftermiddagen paddlar de jättekanoten med plats för 12 kanotister.

Vargungarna har inte haft någon organiserad lägeraktivitet på förmiddagen, vilket har varit bra, för då har det funnits tid för torkning av kläder och utrustning. Även vår ringmur och vakttorn har byggt vidare, så att inte så mycket återstår.

Under lunchen dök kung Ramunder med sitt följe Ura-Kaipa, Skaga och den fumliga shamanen Långsärk. Kungen döpte byfogden (Jonas) och tilldelade namnet Gaffa.

Måndagen – Årets varmaste dag, och lägrets blötaste

Måndagen var dagen som bjöd på nästan alla möjliga väder, förutom snö. Morgonen och förmiddagen var soliga och nästan plågsamt varma. Efter lunch hade åskvädren hunnit bygga upp sig rejält och efter några ordentliga urladdningar så kom ett ordentligt skyfall. För att regnvatten inte skulle välla in i tälten har vi grävt ett rejält dike igenom hela lägret.

Det har även åskat och blixtrat en hel del. Då och då kommer det en ljusblixt följt av ett dunder och muller. Under eftermiddagen slog blixten ned på lägerområde och i samband med det skadades fyra lägerfunktionärer lindrigt och de ligger nu på observation på lasarettet. Alla vi Barkarby-Skälbyscouter mår dock bra och nu börjar lägerlunken infinna sig.

Idag kom det även  en journalist från Nerikes Allehanda och fotograferade vårt vakttorn. Vi får se om vi dyker upp i lokalpressen.
Det var lite roligt att de kom just till oss för kolla, med tanke på att vi finns längst in i området.

Igår invigde vi vårt medeltida värdshus i Baskborgen. Det serverades svagdricka och popkorn till tidsenlig musik.

Tisdag – Gråvädersdag

Om tidigare dagar har varit varma och soliga med plötsliga stört- och åskskurar så har tisdagen varit jämngrå med längre stunder av duggregn. Äventyrsscouterna har varit lite trötta idag, för de ägnade natten åt att ta tillbaka kung Ramunders svärd från de lömska rövarna som stulit det.

Alla är dock vid gott mod, trots vädret. Vi har fått uppgifter om att andra kårer i Järfälla har haft ännu mer otur med vädret och evakuerat sitt läger. Det är långt ifrån så dåligt väder här.  Idag har vi förberett morgondagens marknadsdag. Vi har byggt en häst till vår riddarskola, och fått ordning på lyftanordningen till gallergrinden i vakttornet.

I kväll ska vi titta på talangjakt.

Onsdag – Äntligen

Mycket av inläggen i bloggen har handlat om vädret. Det har ju varit en vecka av lite extremt väder. Vädret var också det som alla tänkte på när vi vaknade efter en natts ihållande regn som fortfarande pågick. Under natten föll mer regn än vad som gjorts tidigare. Våra diken har dock förhindrat större översvämningar i tälten.

Sedan – Äntligen. Regnet övergick i duggregn som sedan upphörde helt. Redan vid flagghissningen kunde en blå strimma skönjas på himlen. Äntligen kom också spårarscouterna ut till lägret. Vi är nu nästa dubbelt så många i vår lägerby. Det blir alltså mer liv och rörelse.

Lagom till att alla nyanlända och övriga hade fått äta lunchen färdigt började marknadsdagen. Vår riddarskola var mycket populär av scouterna på lägret. Det var en ständigt lång kö till att få sätta sig på hästen och fånga ringar med lansen och slå undan kottar med skölden. Vår försäljning av brända mandlar och svagdricka i värdshuset var också mycket framgångsrik. Vi sålde slut på det vi hade när halva marknadstiden hade gått.

Nu har alla scouter funnit sig tillrätta i tält och hängmattor. Även om den första natten för spårarscouter brukar vara lite orolig så sänker sig lugnetöver lägret. Vi som varit här några dagar längre njuter av att vara nybadade och rentvålade efter ett solnedångsdopp. Om mycket kändes blött och eländigt i morse så känns allting rätt nu på kvällen när månen lyser stor över träden.

Torsdagen – Den första helt regnfria dagen på lägret

Nu är den svenska sommaren som bäst! För spårarscouter och ledare har detta varit den första hela lägerdagen och den har varit fylld av aktiviteter. Efter flagghissningen så hämtades en låda med olika aktiviteter som knopslagning, frågesport mm. Under eftermiddagen gick spårarna ett aktivitetsspår där de fick prova på många nya saker.

Rovfåglarna ägnade förmiddagen åt att intervjua lägerdeltagare för lägerradion och klippa ihop det hela till ett radioprogram som sändes under kvällen. Bland annat så undersöktes Baskborgens tillblivelse. Eftermiddagsaktiviteten var lite mer stillsamt fiske i en sjö i närheten.

Djuphavskängrurna fick besöka Karlsborgs fästning ochrädda Sveriges guldreserv från förskingring.

Vargungarna vandrade i Tivedens nationalpark under hela dagen.

På kvällen öppnade vi Värdshusen Elaka Fågeln för sista gången och nu är vårt lager av svagdricka och mandlar uttömt. Vi tände även en egen lägereld för trivsel och värme under kvällen.

Jasmin dubbades till dagens riddare och fick riddarnamnet Fjäderpenna, för sin konstnärliga insatser i skyltmakning och för hennes uppmuntrande ord under vandringen.

Vi har även drabbats av våra först olycks- och sjukdomsfall. En spårarscout stukade fingret under en heroisk badbollshandbollsmatch och en annan spårarscout insjukade i vattkoppor och fick lämna lägret tillsammans med en ledarförälder. Vi känner alla stor sympati för de som ofrivilligt fick avbryta lägret i förtid.

Vissa av oss som varit här under snart en vecka nu har börjat känna av lite trötthet under dagen. Trots att vi har sovit och ätit gott har vissa av oss behövt lägga sig ned i tältet under delar av dagen för att få lite välbehövlig vila.

Fredagen – Grand finale

Fredagen är lägrets sista hela dag och den har precis börjat. Efter flagghissning och utdelning av lägertröjor gick Djuphavskängruerna iväg på den dagslånga munkvandringen i Tivedens nationalpark. Vi hoppas att de slipper skyfall som Rovfåglarna råkade ut för på sin tur i söndags.

Idag har Rovfåglarna, Gnagarna och Rävungarna hantverk där de kan pilla ihop tuvade gubbar, måla stentroll, väva en bonad eller knåpa ihop en visp i ståltråd.

Idag har man även möjlighet att ta käpphästmärket. För att få märket behöver man rida på sin käpphäst vart man ska utanför Baskborgens murar. Vi får se hur många som lyckas göra sig förtjänta av märket.

Det är ett hektiskt dygn som ligger framför oss. Nu börjar vi avveckla de saker som vi kan klara oss utan. Under dagen ska Baskborgen rivas, värdshuset tas ned, alla slanor och all ved bärsas bort (ca en km bort) och de delar av köket som vi inte behöver för middag och frukost tas ned.

I kväll blir det stort avslutningslägerbål och därefter så kommer Djuphavskängruerna att genomgå en scoutlöftesceremoni.

Lördag – Avveckling och hemfärd

Det blev en sen kväll igår och det var ganska tunga ögonlock på scouter (och ledare) under dagens morgonsång. När den var avklarad drog dock ett ganska väloljat maskineri igång. Alla hade packat sina saker och alla tält – utom familjetältet – var rivna innan flagghalningen strax efter klockan tio. Efter att vi traditionsenligt sjungit scoutsången återstod endast att lasta släpvagnar och åtgärda de sista grejorna. Det kunde klaras av av en handfull ledare under tiden scouterna gick till den gemensamma lägeravslutningen.

Som vanligt blev det lite väntan på att just våra bussar skulle krångla sig fram till påstigningsplatsen. Men det fanns träd att söka skugga under och det var utförsäljning i lägerkiosken, så det gick inte någon nöd på någon.

Hanteringen av släpvagnarna skötte lägerledningen exemplariskt. Efter att vagnarna var färdiglastade meddelade vi transportdetaljen och inom kort kom de med terrängbil och körde ut våra släp till våra parkerade bilar. Vi behövde bara hänga på släpen och dra därifrån. Det skedde betydligt tidigare än vad jag hade räknat med och det gjorde att den gemensamma lägerpackningen var tillbaka i Järfälla innan klockan 21.

Nu återstår bara uppackning och vård av en gemensamma lägerpackningen. Den som vill hjälpa till att diska, hänga tält, inventera och packa förråd får gärna komma till Vårdkasen imorgon klockan 13.00.

Tack för mig för den här gången! Jag vill också tacka Rovfåglarnas föräldrar för gåvan! Jag blev jätteglad! Det blir finkäk på nästa hajk!