Hellas 2012

Om sommaren 2012 var blöt och kall, så var det ingenting som gällde för lägerveckan i början av augusti. Det var soligt och varmt nästan hela tiden! Lägret hölls på lägerplatsen Brittmäss utanför Sparreholm i Södermanland tillsammans med Viksjö scoutkår. Lägret hade det antika Grekland som tema med gudar, myter och olympiad på programmet. Så här var lägret dag för dag:

Söndag – Ankomst och lägerslagning

Scouterna anlände med buss på eftermiddagen och kom till en lägerplats där ett fältkök redan var byggt av funktionärer. Efter en välkomstceremoni fick scouterna titta ut tältplatser och resa tält och bekanta sig med lägerområdet och varandra.

Måndag – Byggdag

Under måndagen byggde vi bord och andra saker som behöver finnas för att man ska kunna ha en trivsam vecka. Ett rekordlångt bord uppfördes samtidigt som upptäckarscouter hade aktiviteter omkring lägerområdet. Dagen kröntes av ett lägerbål i solnedgången.

Tisdag – Äventyrsdagen

Tisdagen var den stora äventyrsdagen. Scouter i alla åldrar och kårer blandades i grupper. Därefter packades utflyktspackning och äventyret kunde börja. Grupperna vandrade en dryg mil och fick under resans gång möta många besynnerliga figurer och allehanda faror. De fick paddla till dödsriket för att få en ritning till en lykta, hjälpa Cyklopen räkna sina djur för att undvika att bli uppätna, smyga på och lura Medusa genom att hitta den hemliga koden i grottan, möta Sirenerna och ta värvning i den Spartanska armén. En mycket spännande, rolig och händelserik dag.

Onsdag – Besöksdag och utflykt

Onsdagen var upptäckarscouternas sista dag på lägret. Deras föräldrar kom och hälsade på dem på lägret och fick uppleva vad det är att vara på scoutläger. Under tiden var de äldra scouterna på paddlingsutflykt på Båven som inte saknade strapatser.

Torsdag – Olympiad

Ett olympiskt spel hanns med under en varm och kvalmig torsdag. På programmet stod orientering, kulstötning, längdhopp, hinderbana och eldning. Det hela avslutades med en ceremoni där Hades dök upp och släckte den olympiska elden. På kvällen bjöd utmanarscouterna på middag med vita dukar och bordsservering. Kvällen avslutades i den provisoriska biografen med filmvisning.

Fredagen – Lägerrivning och flottbygge

Fredagen överraskade med några enstaka regndroppar. Det blev en vatteninriktad dag även på andra sätt. Tillsammans byggde vi en ordentlig risflotte av en presenning, slanor och sly. Så många som 11 scouter kunde sedan färdas ut till holmen och bärga  en gudabild. Vi rev också det vi tidigare hade byggt. På kvällen hade vi fartfyllt lägerbål. Sedan fick scouterna tillbringa den sista natten tillsammans i tipin.

Lördagen – Hemfärd