Tillbaka 2019

Vill du följa med på sommarlägret? Anmäl dig med formuläret, se länk nedan.

Anmälningsformuläret har nu stängt

Tillbaka 2019 Packlista

Lägerbrev 1

Läs lägerbrev 1 som pdf

Hej alla scouter och föräldrar

Varmt välkommen till årets sommarläger Tillbaka (till framtiden)! Vi hoppas att du vill vara med på Tillbaka och uppleva vad vi åker tillbaka till och hur vi senare kommer tillbaka till framtiden från Tillbaka (till framtiden) vilket kommer att vara just då, ja ni förstår säkert vad vi menar…

Anmäl dig så fort som möjligt om du planerar att vara med. Helst vill vi ha din anmälan under februari månad för det betyder att vi utifrån hur många som deltar ännu bättre kan planera lägret och alla aktiviteter. Lägerplatsen i år är obemannad vilket innebär att vi har en större frihet i att välja vilka aktiviteter vi vill ha på lägret. Å andra sidan innebär det också mycket kul och mer planeringsarbete och behov av mer framförhållning än förra året.

NÄR?

Söndag 28 juli – lördag 3 augusti för hel vecka.
Onsdag 31 juli – lördag 3 augusti för halv vecka.
Avdelningsledarna kommer att informera vad som gäller för de olika avdelningarna.

VAR?

Lägerplatsen Brittmäss, utanför Sparreholm i Sörmland. Lägerplatsen ägs av Scouterna och mer information finns på Scouternas hemsida: Brittmäss

ANMÄL DIG!

Anmäl dig på länken längre upp på sidan.

Anmälan fungerar som intresseanmälan och går att avboka fram till slutbetalning. Ju tidigare lägerkommittén får grepp om intresset desto lättare går planeringsarbetet.

Alla som ska med anmäler sig via formuläret på hemsidan, oavsett om du är scout, ledare, förälder, småsyskon eller övrig funktionär.

Den 8 maj ska slutanmälan och betalning vara gjord, men vi återkommer med mer information kring detta i Lägerbrev 2.

KOSTNAD?

Scouter: max 2000 kr för hel vecka inklusive buss t o r, max 1000 kr för halv vecka utan buss.

Vi återkommer längre fram med exakt kostnad när vi ser ungefär hur många som kommer att delta och även då kostnad för ledare, förälder/funktionär och övrig anhörig.

MER INFO

Under våren kommer vi med mer information om tider, transport och packlistor mm. Lägerbrev 2 är planerat till april och det 3:e och sista lägerbrevet planerar vi att skicka ut i maj. Till er föräldrar som avser att delta på lägret och ni som planerar att vara funktionär, så återkommer vi med mer information kring arbetsuppgifter på lägret.

ORGANISATION

Organisationen är ännu inte beslutad.

Vill du hjälpa till i planeringsarbetet eller har önskemål om arbetsuppgift på lägret, hör av dig till lägerkommittén på: lako@bask-scoutkar.se.

Lägerbrev 2

Läs lägerbrev 2 som pdf

Hej alla scouter, föräldrar och ledare i Barkarby-Skälby scoutkår

Här kommer senaste nytt när det gäller sommarlägret Tillbaka 2019. Vi kommer att ha läger tillsammans med Årsta scoutkår och en avdelning utmanarscouter från Frankrike, så det finns möjlighet att lära känna nya scoutkompisar. Planeringen av våra aktiviteter pågår för fullt, det blir allt från bad, kanotpaddling, möjlighet till dags- eller övernattningshajker i vindskydd, naturligtvis pionjärarbeten och hantverk. Vi planerar att även i år få trycka våra egna lägertröjor. Självklart ljusspår och lägerbål, men det går också rykten om disco, filmkväll och besöksdag mm.

NÄR VAR DET NU?

För er som inte kommer ihåg så är lägret:
Söndag 28 juli – lördag 3 augusti, hel vecka för upptäckarscouter och äldre scouter
Onsdag 31 juli – lördag 3 augusti, halv vecka för spårare och yngre scouter, dvs Bävrar, Lodjur och Örnar.

OCH VAR NÅNSTANS VAR DET?

Lägerplatsen är Brittmäss, utanför Sparreholm i Sörmland. Vid lägerplatsen finns naturligtvis en badsjö och det finns tillgång till kyl/frys och utedass.

DU HAR VÄL ANMÄLT DIG?

Vi vill påminna er som inte anmält er att göra detta. Gå in på vår hemsida https://bask.scout.se/lager/tillbaka-2019/. Sista dag för anmälan är 8 maj. Alla som deltar på lägret behöver anmäla sig, dvs alla scouter, ledare, föräldrar och ev syskon. Vi har ännu inte exakt kostnad, men det är som vi tidigare informerat max 2000 kr för scouter hel vecka inklusive buss t o r respektive max 1000 kr för scouter halv vecka utan buss. Vi återkommer längre fram och då också med kostnad för ledare, förälder/funktionär och övrig anhörig. Att vi ännu inte vet beror på att vi fortfarande håller på att planera våra programaktiviteter.

FÄSTINGAR? – NEJ TACK!

Vi rekommenderar att de som deltar på lägret är vaccinerade mot TBE. Om den första sprutan tas i april så hinner ni ta även spruta nummer två innan lägret.

MER INFO

Med det 3:e lägerbrevet i maj kommer vi med mer information om tider, transport och packlistor mm. Till er föräldrar som avser att delta på lägret och ni som planerar att vara funktionär, så återkommer vi med mer information kring arbetsuppgifter på lägret.

KONTAKT

Har du frågor eller vill hjälpa till i planeringsarbetet eller har önskemål om arbetsuppgift på lägret, hör av dig till lägerkommittén på: lako@bask-scoutkar.se.

Hälsningar

Anders Sagnell
Lägerchef
Årsta Scoutkår
Helene Jönsson
Lägerchef
Barkarby-Skälby

 

Lägerbrev 3

Läs lägerbrev 3 som pdf

Hej alla anmälda till årets sommarläger!

Det är drygt 90 personer från Barkarby-Skälby som anmält sig till sommarens läger på Brittmäss, Årsta scoutkår deltar liksom en avdelning utmanarscouter från Frankrike, så totalt blir vi närmare 130 personer. Planeringen av våra aktiviteter pågår för fullt, det blir allt från bad, kanotpaddling och -hajk till pionjärarbeten och hantverk. Naturligtvis trycker vi våra egna lägertröjor, ljusspår och lägerbål är självklara aktiviteter, men också disco och kvällsbio mm. På torsdagen den 1 augusti är det besöksdag för de föräldrar eller familjemedlemmar som vill komma och hälsa på oss i lägret.

BETALNING

Kostnaden för lägret betalas senast den 5 juni, antingen till kårens plusgirokonto 642585-4 eller swishkonto 123 051 7979. Ange lägerdeltagarens namn och avdelning. För att underlätta för kassören så vill vi ha en betalning per deltagare, vilket innebär två inbetalningar om ni är två i familjen som deltar osv.

Halv vecka Hel vecka
Scout 1100 kr 1600 kr
Ledare 400 kr 700 kr
Förälder/funktionär 1000 kr 1500 kr


Söndag 28 juli – lördag 3 augusti, hel vecka för upptäckare och äldre scouter

Onsdag 31 juli – lördag 3 augusti, halv vecka för spårare och yngre scouter, dvs Bävrar, Lodjursungar och Örnar.

FÄSTINGAR? –NEJ TACK!

Har du inte hunnit vaccinera dig så hinner du fortfarande ta den första sprutan mot TBE.

FICKPENGAR

Det finns ingen kiosk på lägerplatsen, så det behövs inga fickpengar.

MOBILTELEFONER

Vi vill ha ett mobilfritt läger och ser gärna att barnen lämnar mobiltelefonerna hemma.

PACKLISTA

Med hjälp av packlistan så får scouterna med det som behövs. Tänk på att det bästa är att låta scouterna packa själva så att de vet var sakerna finns. Halsduken kommer att vara vår klädkod under lägret. Glöm inte att märka upp kläder och annat material så att det inte tappas bort.

RESA TILL OCH FRÅN LÄGRET

För de som stannar hel vecka och som åker buss till och från lägret så samlas vi vid Vårdkasen söndagen den 29 juli. Vi återkommer med info om detta.

Stannar du halv vecka så arrangerar ni transporten själva inom avdelningen eller med samåkning. På hemsidan finns karta och koordinater till Brittmäss. Det är ca 1½ timmes bilfärd från Järfälla.

EFTER LÄGRET

Vi påminner om att äldre scouter och föräldrar förväntas hjälpa till när vi kommit hem. Vi ska packa undan allt material, diska/rengöra köksutrustning och vid behov packa upp och hänga tält på tork.

Lördagen den 3/8 kl 18:30 diska och ev hänga tält på tork.
Onsdagen den 7/8 kl 18:30 om tälten hänger på tork behöver de vändas/hängas om.
Fredagen den 9/8 kl 18:30 packa in de torra tälten.

LÄGERORGANISATION

Lägerchef: Helene Jönsson
Vice lägerchef: Gunilla Bolin
Program/tema: Robban Magnusson
Kök: Giuseppe Ricciuti
Ekonomi: Henrik Rindlöw
Transport/materiel/logistik: Janne Wännman och Claes Walmstedt

Har du frågor eller funderingar så hör gärna av dig till lägerkommittén på: lako@bask-scoutkar.se.

Hälsningar

Helene Jönsson
Lägerchef
Barkarby-Skälby

 

Lägerbrev 4

Läs lägerbrev 4 som pdf

Hej alla anmälda till årets sommarläger!

Här kommer en sista information om sommarens läger.

BETALNING

Har du ännu inte betalt, så var snäll och gör det så fort som möjligt. Information om betalning finns i Lägerbrev 3, som kan ses på kårens hemsida, https://bask.scout.se/lager/tillbaka-2019/

RESA TILL OCH FRÅN LÄGRET HEL VECKA

För de som stannar hel vecka finns möjlighet att åka buss. Ingen anmälan behövs, men dina avdelningsledare ska veta hur du tar dig till lägret. Vi samlas kl 9.30 vid parkeringen nedanför Vårdkasen söndagen den 28 juli, bussen avgår kl 10.  Bussen hem avgår från Brittmäss den 3 augusti kl 14.

RESA TILL OCH FRÅN LÄGER HALV VECKA

Stannar du halv vecka så arrangerar ni transporten själva inom avdelningen eller med samåkning. Planera resan så att ni är där kl 11, onsdagen den 31 juni och hämtning lördagen 3 augusti kl 12. På scouternas hemsidan finns karta och koordinater till Brittmäss. Det är ca 1½ timmes bilfärd från Järfälla.

MOBILTELEFONER

Vi vill ha ett mobilfritt läger och ser gärna att barnen lämnar mobiltelefonerna hemma.

EGEN FLYTVÄST?

Har du en egen flytväst så går det bra att ta med den. Glöm inte att märka upp den med namn.

BESÖKSDAG 1 AUGUSTI

Torsdagen den 1 augusti är det besöksdag och vi välkomnar familjemedlemmar och anhöriga att hälsa på i lägret. Maila till lako@bask-scoutkar.se att ni planerar att komma och hur många, så att vi kan planera in mat åt alla.

EFTER LÄGRET

Vi påminner om att äldre scouter och föräldrar förväntas hjälpa till när vi kommit hem. Vi ska packa undan allt material, diska/rengöra köksutrustning och vid behov packa upp och hänga tält på tork.
Lördagen den 3/8 kl 18:30 diskar och ev hänger tält på tork.
Onsdagen den 7/8 kl 18:30 om tälten hänger på tork behöver de vändas/hängas om.
Fredagen den 9/8 kl 18:30 packa in de torra tälten.

LÄGERORGANISATION

Lägerchef: Helene Jönsson
Vice lägerchef: Gunilla Bolin
Program/tema: Robban Magnusson
Kök: Giuseppe Ricciuti
Ekonomi: Henrik Rindlöw
Transport/materiel/logistik: Janne Wännman och Claes Walmstedt

Har du frågor eller funderingar kring lägret så hör av dig till era avdelningsledare eller lägerkommittén på: lako@bask-scoutkar.se.

Hälsningar

Helene Jönsson
Lägerchef
Barkarby-Skälby