Scoutmetoden

Scoutmetoden är den pedagogiska filosofin och tillvägagångssättet som används inom scoutingrörelsen för att främja personlig utveckling och lärande hos unga människor. Metoden grundar sig på sju grundläggande principer:

1. Lärande genom handling: Scoutmetoden fokuserar på praktiskt lärande genom att låta scouter engagera sig i olika aktiviteter och upplevelser i verkliga situationer.
  2. Små grupper: Scouter organiserar sig i små grupper, vanligtvis patruller eller lag, där de arbetar tillsammans och stöttar varandra under sina äventyr och utmaningar.
  3. Progressiv och personlig utveckling: Scouting uppmuntrar varje individ att utvecklas gradvis och i sin egen takt, genom att erbjuda en serie av varierande och utmanande aktiviteter.
  4. Utomhusaktiviteter: En central del av scoutmetoden är att uppmuntra till utomhusaktiviteter och äventyr, vilket ger scouter möjlighet att lära sig om och uppskatta naturen samt utveckla färdigheter för att överleva och navigera i utomhusmiljöer.
  5. Symboler och ceremonier: Scoutmetoden använder symboler, ceremonier och traditioner för att främja samhörighet, gemenskap och förståelse för scoutingens värderingar och ideal.
  6. Personligt ansvar: Scouting främjar individens ansvar och självständighet genom att uppmuntra scouter att ta initiativ, fatta egna beslut och ta ansvar för sina handlingar.
  7. Laganda och samarbete: Scoutmetoden betonar vikten av laganda och samarbete genom att uppmuntra scouter att arbeta tillsammans i grupper för att uppnå gemensamma mål och lösa problem.

Genom att tillämpa dessa principer strävar scoutmetoden efter att främja en holistisk utveckling hos unga människor, där de får möjlighet att utveckla färdigheter, självförtroende, empati och en känsla av ansvar gentemot sig själva och samhället.

PÅ SCOUTERNAS WEBBPLATS KAN DU LÄSA OM SCOUTMETODENS SJU OLIKA DELAR