Om kåren

Barkarby-Skälby scoutkår grundades 1963 och har därmed passerat 60 år. Idag håller vi till i vår kårlokal Vårdkasen i hjärtat av Barkarby-Skälbyområdet i Järfälla.

Vår organisation

En scoutkår kan variera i storlek, från ett tiotal upp till flera hundra scouter.

I scoutkåren finns det olika avdelningar som är uppdelade efter scouternas åldrar. I vår kår har vi avdelningar från Bäverscouter, som är de yngsta, och vidare upp till tonåringar och äldre.

Varje avdelning är uppdelad i patruller (små grupper). I patrullen får scouterna träna sitt ledarskap genom att leda andra som är yngre eller lika gamla.

Kåren har en vald styrelse som träffas ungefär en gång i månaden. På styrelsemötena diskuterar man bland annat kommande aktiviteter, ledarsituationen och följer upp ekonomin. Kåren har också ett medlemsregister som uppdateras löpande. En stugfogde sköter om vår stuga och mindre reparationer. En gång om året träffas vi en helgdag för att göra lite större underhåll i och omkring stugan.

Kårrop

Kårens kårrop:

” Halsdukarna de är röda
Vi ger allt som vi kan ge
Ingen svett och ingen möda
Kommer kunna slå oss ned
Scouting ska va kul för alla
Ingen får ju bakom falla
bask bask baaask ”

Årshjul

För att förtydliga kårens arbetssätt och aktiviteter finns viktiga datum och hållpunkter beskrivna i kårens två Årsjhul.

Hela dokumentet som inkluderar scouternas strategi kan du läsa här: Årshjul (pdf)